FERS - Kreatywny nauczyciel - aktywny i zdrowy uczeń
Projekt „Kreatywny nauczyciel - aktywny i zdrowy uczeń” jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie Dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Działanie FERS.01.05 Wsparcie na rzecz szkolnictwa wyższego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Instytucją pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Czas trwania projektu: 1.09.2025 – 31.08.2029
Wartość projektu (całkowity koszt projektu) - 2 081 023,20 zł
Dofinansowanie - 2 016 023,20 zł
w tym:
- ze środków europejskich w kwocie 1 717 260,34 zł
- ze środków dotacji celowej w kwocie 298 762,86 zł
Wkład własny w kwocie 65 000,00 zł
Celem 4-letniego projektu jest uzupełnienie kompetencji 576 nauczycieli, w tym wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz wychowania fizycznego szkół podstawowych w zakresie prowadzenia zajęć ruchowych odpowiadających współczesnym wyzwaniom dotyczącym aktywności fizycznej oraz wspomagania rozwoju sprawności fizycznej dzieci i młodzieży.
Celem wsparcia jest dostosowanie kompetencji do potrzeb i oczekiwań pracodawców i rynku pracy – wypełnienie luk w umiejętnościach (skills gap).
Potrzeba wsparcia wynika z badań praktyki oświatowej wskazujących na brak odpowiednich kompetencji nauczycieli klas młodszych przede wszystkim w zakresie wiedzy metodycznej z WF, co jest dla wielu z nich powodem niechęci do prowadzenia zajęć ruchowych. W programach studiów na kierunkach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej liczba godzin metodyki WF jest niewystarczająca do pełnej realizacji podstawy programowej. Niewykorzystanie potencjału ruchowego dzieci przedszkolnych i uczniów edukacji wczesnoszkolnej może destrukcyjnie wpływać na ich rozwój fizyczny i postawy wobec aktywności fizycznej. W przypadku nauczycieli WF w klasach IV-VIII zachodzi potrzeba aktualizacji kompetencji metodycznych do potrzeb wynikających z kolejnej reformy programowej oraz walki ze skutkami pandemii COVID-19. Z badań naukowych wynika, że większość dzieci i młodzieży w Polsce nie realizuje zalecanej dziennej dawki aktywności fizycznej, która wg WHO wynosi dla dzieci w wieku 6 - 17 lat 60 minut. Raport Komitetu Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk (2021) pokazuje, że wśród młodzieży następuje systematyczny spadek poziomu aktywności fizycznej, szczególnie tej o intensywności od umiarkowanej do wysokiej. Zalecenia WHO spełnia zaledwie 16,8% dzieci i młodzieży (10% 15-letnich dziewcząt), a wśród 17-latków tylko 9,6%. Ponad 21% młodzieży w wieku 11-15 lat ma nadmierną masę ciała (nadwaga i otyłość). Polskie nastolatki zajmują najmniej korzystne miejsce w rankingu 45 krajów, mając najwyższy wskaźnik negatywnego postrzegania własnego ciała. Polska młodzież plasuje się na przedostatnich pozycjach w rankingu oceny swojego zdrowia (43 miejsce). Kontrola NIK "WF i sport w szkołach publicznych i niepublicznych" w raporcie z 2013r., wykazała, że mimo coraz lepszej infrastruktury sportowej absencja uczniów na lekcjach WF-u jest wciąż wysoka.
Grupę docelową w projekcie będą stanowić osoby w wieku 18-64 lat posiadające wykształcenie wyższe oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, w klasach I–III oraz prowadzących zajęcia WF w szkole podstawowej.
Cele główne projektu zostaną osiągnięte poprzez opracowanie programów szkoleń oraz udział Uczestników w warsztatach (6 godzin), webinarium (4 godziny), dwóch wybranych przez Uczestnika kursach (32 godziny) oraz indywidualnym doradztwie zawodowym (2 godziny). Uczestnik otrzyma łącznie wsparcie w postaci 44 godzin dydaktycznych zajęć. Warsztaty i kursy będą organizowane w obiektach AWF, a webinarium i doradztwo zawodowe w trybie zdalnym.
Zadania w ramach projektu, które pozwolą osiągnąć cel:
- Tworzenie programu szkoleń dla nauczycieli.
- Rozbudowa portalu internetowego AWF o dział z bazą materiałów dydaktycznych dla nauczycieli.
- Realizacja programu szkoleń dla nauczycieli.
Kluczowym wskaźnikiem rezultatu będzie uzupełnienie kompetencji przez 576 nauczycieli, osiągnięte dzięki warsztatom, webinarium i dwóm wybranym kursom z zakresu: oceny i kształtowania podstawowych umiejętności ruchowych, psychomotoryki i treningu mentalnego, kreatywnych gier i zabaw ruchowych, profilaktyki wad postawy, nowoczesnych form aktywności fizycznej, ćwiczeń przy muzyce na wesoło, nietypowych gier zespołowych, atrakcyjnych ćwiczeń z przyborami oraz doradztwa zawodowego.
W ramach projektu Uczestnik otrzyma zindywidualizowane doradztwo zawodowe, które pozwolą uzupełnić luki w jego kompetencjach i będą najbardziej odpowiednie z punktu widzenia jego potrzeb, uczniów oraz warunków bazowych szkoły.
W celu osiągnięcia wskaźników rezultatu zostanie zakupiony niezbędny sprzęt sportowy i materiały dydaktyczne.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie.
AWF Katowice informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.