Narzędzia e-learningu
Najbardziej rozpowszechniona i sprawdzona jest platforma Moodle. Platforma ta jest udostępniana jako darmowe oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym (Open Source), które może być używane, modyfikowane i swobodnie rozpowszechniane na warunkach Powszechnej Licencji Publicznej GNU dzięki otwartemu kodowi. To bezpłatne narzędzie posiada praktycznie wszystkie funkcjonalności i gotowe rozwiązania do tworzenia kursów e-learningowych. Ponadto wsparcie użytkowników w prawie każdym podstawowym języku świata jest dostępne w Internecie w formie przewodników audio, wideo czy opisowych. Szacuje się, że rynek e-learningu światowego w ponad 75% instytucji w 243 krajach wykorzystuje platformę Moodl.
Narzędzie Microsoftu, pomimo iż jest bardzo rozpowszechnione, w szkolnictwie wyższym nie może zastąpić dedykowanej platformy e-learningowej. Pomimo tego popularność narzędzia wśród nauczycieli akademickich jest duża. Powodem takiego stanu rzeczy jest znajomość narzędzia, która determinowana jest pracą z dziećmi w systemie oświaty. Platforma e-learningowa jako narzędzie dedykowane ma wbudowane narzędzia, które w prosty sposób pozwalają na raportowanie i archiwizowanie zarówno całych kursów, jak i poszczególnych ich elementów. MS Teams poza bardzo ograniczonym funkcjonalnie modułem do kontroli obecności uczących się nie pozwala na dokumentowanie przebiegu zajęć, chyba że decydujemy się na pełne i każdorazowe nagrywanie ich przebiegu.
Microsoft Teams jest platformą komunikacyjną, powstałą na bazie Skype for Business. Oprócz funkcji czatu tekstowego, rozmów głosowych i spotkań wideo, zapewnia możliwość udostępniania i współtworzenia dokumentów w różnych formatach (głównie w ramach aplikacji biurowych Microsoft), pozwala też na koordynowanie i zarządzanie zespołami. Usługa ta jest dostępna zarówno z poziomu przeglądarki WWW, jak i w postaci aplikacji na komputery, tablety i smartfony.
MS Teams umożliwia zakładanie zespołów np. grupa studencka czy inne gremium, a w ich obrębie – tworzenie kanałów np. przedmiotu czy projektu. Taka struktura pozwala zarządzać tematem – dla wielu użytkowników „wszystko jest uporządkowane i znajduje się we właściwym miejscu”. Zawiera także narzędzia ułatwiające aktywne uczestnictwo w spotkaniach oraz efektywne ich prowadzenie np. przez poprzez udostępnianie ekranu.
Aplikacja Microsoft Teams pozwala na informowanie o spotkaniach, wykorzystując czat grupowy oraz funkcję wysyłania zaproszeń. Po otrzymaniu linków, osoby z zewnątrz mogą dołączać do wideokonferencji poprzez kliknięcie w otrzymany link z poziomu przeglądarki. W ramach usługi można zarządzać spotkaniami, nagrywać je i udostępniać pliki. Interfejs aplikacji jest przemyślany i przejrzysty. Przesyłanie wewnętrznych wiadomości podobnie jak w platformie Moodle jest możliwe zarówno do indywidualnych uczestników, jak też do całych zespołów. Przy wykorzystaniu zintegrowanych narzędzi, takich jak MS OneNote współpraca w czasie rzeczywistym nad plikami jest możliwa. W odróżnieniu od dedykowanej platformy e-learningowej Moodle, MS Teams jako platforma komunikacyjna spełnia wymogi systemu LCS. Pozostałe systemy LMS i LCMS w przypadku MS Teams są mało eksponowane. Braki w tym zakresie wyraźnie uwidaczniają się w przypadku konieczności raportowania aktywności uczestników zajęć w poszczególnych elementach kursu oraz całkowity brak możliwości prezentowania postępów w nauce przez stałe udostępnianie ocen uczestnikom kursu oraz zarządzania ocenami studentów.
ZOOM to komunikator internetowy pozwalający na proste komunikowanie się w zespole za pomocą wideokonferencji. Jego główne funkcje to możliwość dzielenia się obrazem w bardzo wysokiej jakości, dzielenie się plikami z OneDrive i dysku Google, możliwość komunikacji jednoczesnej do 100 osób i bardzo prosty tryb dodawania członków do grupy na wideokonferencje. ZOOM jest narzędziem do pobrana za darmo, pracującym w chmurze, dzięki czemu nie generuje kosztów na inwestycje informatyczne. ZOOM może działać jako niezależna aplikacja lub jako rozszerzenie popularnych przeglądarek internetowych, takich jak: Chrome, Mozilla Firefox, Edge, Opera i Safari na różnych platformach, zarówno Windows, iOS, jak i Android.
Oprócz podstawowych funkcji ZOOM, czyli umożliwienia komunikacji w ramach sesji narzędzie oferuje wiele funkcjonalności przydatnych w nauczaniu online. Są to: udostępnianie ekranu i aplikacji, rejestracja uczestników oraz prosta organizacja i zarządzanie poszczególnymi sesjami. Bardzo dobrze działa opcja nagrywania przebiegu sesji, która może być realizowana lokalnie lub w chmurze. Materiał wideo zajmuje niewspółmiernie mniej miejsca niż w przypadku innych aplikacji, przy zachowaniu dobrej jakości obrazu. Wykładowca ma pełną kontrolę nad działaniami uczestników zajęć, może wyciszać każdego uczestnika, przekazywać prowadzenie sesji drugiemu prowadzącemu lub studentowi. Podczas zajęć studenci mogą korzystać z czatu, udostępnionego pulpitu prowadzącego lub białej tablicy, na której mogą wpisywać treść lub elementy graficzne. Możliwa jest też praca na dokumentach w czasie rzeczywistym. Pozwala to na aktywizację uczących się osób w czasie wykładu lub seminarium. W pracy zdalnej nauczyciela przydaje się integracja ZOOM z kalendarzami (Google i Outlook) oraz tworzenie harmonogramów zajęć. Bardzo ważne w nauczaniu online jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wirtualnej klasy. ZOOM daje możliwość blokowania dołączania nieautoryzowanych uczestników przez stworzenie bufora w formie poczekalni. Poza pełną kontrolą współdzielenia ekranu prowadzący w każdej chwili może zablokować czat, a także usunąć niepożądanego uczestnika zajęć.
Obecnie AWF Katowice korzysta z wersji edukacyjnej ZOOM pozwalającej na jednoczesną komunikację w grupie liczącej 300 osób. Ograniczenie czasowe (40 minut) jest zniesione. Aby skorzystać z tego narzędzia w wersji edukacyjnej należy skontaktować się z administratorem dr Bartłomiejem Szade.
Jest to internetowy system wideokonferencji, który umożliwia w czasie rzeczywistym udostępnianie dźwięku, obrazu z kamery, filmów wideo, prezentacji, tablicy czy ekranu własnego komputera. Twórcy BigBlueButton stworzyli wersję pozwalającą na pełne zintegrowane z platformą Moodle, równolegle aplikacja jest dostępna jako samodzielne narzędzie. Dzięki integracji z aktywnościami platformy Moodle, możliwa jest praca studentów korzystając z jednego systemu. W ten sposób można spełnić warunek konieczności nadzoru nad samodzielnością pracy studenta w przypadku zajęć zaliczeniowych lub egzaminacyjnych.
Funkcjonalność tego narzędzia jest zbliżona do ZOOM’a. Do najważniejszych funkcji należą: udostępnianie obrazu z kamery, pokazanie swojego pulpitu, rysowanie po tablicy lub wyświetlanie prezentacji; aktywizowanie studentów przez prowadzenie dyskusji na żywo lub w formie czatu, korzystanie z tablicy, udostępnianie pulpitu z widokiem aplikacji lub przeglądarki. BigBlueButton jako samodzielna aplikacja działa w identycznej funkcjonalności na każdym urządzeniu (komputer, tablet, telefon) i na każdej nowoczesnej przeglądarce (Chrome, Firefox, Edge). Ponadto BigBlueButton jest instalowany na lokalnym serwerze instytucji szkolącej, co z jednej strony daje pełną kontrolę nad przetwarzanymi danymi z drugiej jednak wymaga nakładów na infrastrukturę informatyczną (serwery, administracja).
Używanie obu narzędzi jest intuicyjne i proste. Każde z nich ma swoje mocne i słabe strony. Niewątpliwie mocną stroną BigBlueButton jest integracja z platformą Moodle, dzięki czemu nie ma potrzeby otwierania jednocześnie dwóch aplikacji podczas zajęć online. ZOOM natomiast zapewnia bardzo dobrą jakość materiału wideo na żywo oraz znaczną kompresję nagranych treści, przez co archiwizowane materiały zajmują mało miejsca. Słabą stroną ZOOM jest problem ochrony danych osobowych, a BigBlueButton’a konieczność ponoszenia nakładów na infrastrukturę informatyczną dedykowaną temu narzędziu.