Aktualności

Czy wirtualna rzeczywistość może wspierać sportowców na wózkach? Nowe badania!

26.06.2024 Nauka
Aktualność została przeniesiona do Archiwum.

Technologie wirtualnej rzeczywistości (VR) dają nowe możliwości nie tylko graczom, ale także sportowcom, w tym osobom z niepełnosprawnościami. Badania przeprowadzone przez zespół pracowników Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach ukazują korzyści z treningów z wykorzystaniem technologii VR dla bokserów poruszających się na wózkach.

W badaniach wykorzystano zestaw VR Oculus Quest 2 oraz aplikację FitXR. Rejestrowano  tętno bokserów podczas treningu z dodatkowym obciążeniem w postaci ciężarków na nadgarstkach oraz bez dodatkowego obciążenia. Wyniki wskazują, że intensywność ćwiczeń w obu wariantach, z obciążeniem i bez obciążenia, mieściła się w zakresie korzystnego dla zdrowia, umiarkowanego poziomu. Dodatkowe obciążenie nie wpłynęło znacząco na intensywność ćwiczeń.

O łączeniu technologii VR z fizjoterapią u pacjentów szpitala psychiatrycznego przeczytasz tu. 

Użytkownicy z niepełnosprawnościami pozytywnie ocenili atrakcyjność treningów z wykorzystaniem VR, co sugeruje, że tego typu trening może stanowić wartościowe uzupełnienie lub alternatywę dla tradycyjnych form aktywności fizycznej dla osób poruszających się na wózkach. Dostęp do obiektów sportowych jest dla nich często ograniczony z powodu barier architektonicznych i komunikacyjnych, a VR umożliwia im regularne ćwiczenia w domu. Co więcej, treningi VR mogą być społecznie angażujące, ponieważ technologia ta umożliwia interakcje w trybie wieloosobowym. Dzięki VR trening jest także bezpieczniejszy, a ryzyko urazów – znacznie mniejsze.

Badacze podkreślają potencjał VR jako narzędzia umożliwiającego angażującą i dostosowaną formę ćwiczeń, które mogą być realizowane w domowym zaciszu. Treningi w VR to nie tylko nowinka technologiczna, ale realne narzędzie poprawiające jakość życia i dostępność sportu dla wszystkich, bez względu na fizyczne ograniczenia.

Więcej na temat badań można znaleźć w artykule: Polechoński, J., Langer, A., Akbaş, A., & Zwierzchowska, A. (2024). Application of immersive virtual reality in the training of wheelchair boxers: evaluation of exercise intensity and users experience additional load – a pilot exploratory study. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 16(80). https://doi.org/10.1186/s13102-024-00878-6

#VirtualReality #SportScience #WheelchairBoxing #PhysicalActivity #HealthInnovation #VRTraining

Partnerzy

1.png<2.png3.pngpion-1.jpg
rgblogo-metropolia-pelne-fuksja-1000px.jpg6.png

Ta strona używa cookies
Strona internetowa wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania strony oraz prawidłowego działania wtyczek społecznościowych (Facebook), a ponadto w celu umożliwienia działania narzędzi analitycznych (Matomo). Jeżeli wyrażają Państwo zgodę na wszystkie wykorzystywanie plików cookies, prosimy o kliknięcie w przycisk „Akceptuję wszystkie”. Jeżeli chcieliby Państwo zmodyfikować działanie plików cookies, prosimy wybranie, na które pliki cookies wyrażają Państwo zgodę przez zaznaczenie odpowiedniego pola poniżej. Ponadto w razie problemów instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek oraz szczegółowe informacje na temat działania plików cookies znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności  
(w części pod nazwą „Pliki cookies”).”

Zapisano
Zapisano