Aktualności
Projekt w ramach programu "Nauka dla społeczeństwa II"
Projekt w ramach programu "Nauka dla społeczeństwa II"
Tytuł: Deficyty nie są ograniczeniem - adaptowana aktywność fizyczna szansą dla każdego ucznia
Dofinansowanie: 1 913 442,08 zł
Całkowita wartość: 1 913 442,08 zł
Data podpisania umowy: 02.2024
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu "Nauka dla społeczeństwa II"
Opis projektu:
Wyniki licznych badań naukowych i dane raportów wykonanych na zlecenie publicznych jednostek kontrolujących i nadzorujących poziom zdrowotności społeczeństwa wskazują na istotny regres uczestnictwa dzieci i młodzieży (DiM) w aktywności fizycznej i sporcie (AFiS), występowanie dysharmonii rozwoju i obniżenie się poziomu jakości życia w tej populacji. Przyczyny tego stanu rzeczy doszukuje się zarówno w niechęci do uczestnictwa w szkolnym wychowaniu fizycznym (WF) jak i niskiej świadomości społecznej o relacji pomiędzy zdrowiem a aktywnościa (AF). Jak wynika z wymienionych dokumentów, uwarunkowane jest to w największym stopniu niedostatkami w kształceniu, doskonaleniu i wspieraniu nauczycieli WF, brakiem motywacji do doskonalenia zawodowego, nierespektowaniem zapisów podstawy programowej czy niskim prestiżem grupy nauczycieli WF w szkole i w społeczeństwie. Wskazane uwarunkowania nie uwzględniają ewolucji potencjału morfofunkcjonalnego, która ma miejsce na skutek zmian stylu życia kolejnych pokoleń, bowiem może to stanowić odpowiedź dla jednego z wniosków wspomnianego raportu projektu realizowanego dla Ministerstwa Sportu i Turystyki na postrzegane bariery AF i uczestnictwa w lekcjach WF.
Na realizację projektu składa się etap wstępny (EW) i trzy etapy właściwe: I etap (E1) - badania epidemiologiczne (18 miesięcy), II etap (E2) - analiza danych, identyfikacja, klasyfikacja i stratyfikacja problemów w rozwoju morfofunkcjonalnym i czynnościowym badanych (6 miesięcy) i III etap (E3) - dostosowana interwencja do zidentyfikowanego potencjału morfofunkcjonalnego i czynnościowego oraz weryfikacja jej skuteczności (12 miesięcy).
Celem projektu jest ocena ilościowa i jakościowa stanu morfofunkcjonalnego i czynnościowego dzieci i młodzieży w wieku 7-17 lat. Założono, że holistyczne podejście w badaniach epidemiologicznych, przesiewowych i wdrożenie innowacyjnych procedur, technik i narzędzi pozwoli na identyfikację predyktorów i determinantów potencjału morfofunkcjonalnego i czynnościowego. W następstwie możliwe będzie dokonanie klasyfikacji i stratyfikacji cech, wskaźników określających potencjał morfofunkcjonalny czynnościowy w zależności od wieku rozwojowego. Pozyskane komplementarne dane będą podstawą do zbudowania modeli matematycznych identyfikujących potencjał i predyspozycje do AFiS z uwzględnieniem wieku rozwojowego. Zbudowane modele matematyczne zostaną zweryfikowane po implementacji interwencji dostosowanych do potencjału morfofunkcjonalnego i czynnościowego badanych ze szczególnym uwzględnieniem oceny zaburzenia wzorców ruchowych, co pozwoli na dostarczenie dowodów naukowych o skuteczności ich stosowania dla potrzeb doboru i selekcji do AFiS.