Aktualności
Tydzień Miłości: 12–18 lutego 2024 r.
Kuratorka: dr hab. Ania Malinowska, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Producent: Krzysztof Pająk (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Numer tygodnia: 7
Opis tygodnia
Przedmiotem dociekań Tygodnia Miłości będą mechanizmy, konteksty, natura, technologie oraz przedstawienia emocji zwyczajowo kojarzone z relacjami między ludźmi, a przy tym nie zawsze postrzegane jako uniwersalne dla świata fizycznego.
Podczas wykładów, prelekcji, wystąpień eksperckich, jak również wystaw czy happeningów poruszających temat miłości będzie można zapoznać się z jej ujęciami w perspektywie różnych dyscyplin i praktyk. Pokażemy między innymi czułe maszyny i elektroencefalogram pocałunku. Opowiemy o związkach kwantowego splątania, której składowe – obiekty fizyczne – tracą swoją indywidualność, jak w splątaniu miłosnym. Zapoznamy się z kardiologią złamanego serca, poznamy też jego reprezentacje w kulturze. Zobaczymy, jak miłość jest intepretowana w muzyce oraz wideoklipach, i jak odnosi się do nich psychologiczna wykładnia relacji i uczuć.
Przyjrzymy się też projektowaniu miłości w obiektach użytkowych oraz jej niszczycielskiej sile w przestrzeni miasta. Zgłębimy problem portali randkowych oraz kodów przewidujących powodzenie relacji miłosnej. A wszystko to podczas popularnonaukowych wykładów z różnych dyscyplin oraz eksperymentów i pokazów artystyczno-badawczych, spotkań ze specjalistami (min. z seksuologiem) i innych wydarzeń.
Kuratorka tygodnia
dr hab. Ania Malinowska, prof. UŚ – badaczka nowych technologii, semiolożka kultury, autorka, poetka i klinicystka w zakresie hipnozy terapeutycznej. Specjalizuje się w badaniach nad semiotyką miłości w kontekście kohabitacji ludzi i inteligentnych maszyn, a także kulturami emocji, czucia oraz afektu. Jest laureatką stypendium Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (Senior Research Award 2018–2019), w ramach którego prowadziła badania na nowojorskim uniwersytecie The New School. Publikowała w wiądących wydawnictwach naukowych wkraju i na świecie. Jest autorką monografii „Love in Contemporary Technoculture” (Cambridge University Press 2022). Od 2019 roku prowadzi eksperymentalny projekt Textrapolations, zajmujący się neo-dadaistycznym podejściem do tekstu i aktu pisania. Jego pierwsza część to wiersze powstałe z fragmentów książek naukowych i literackich.