Projekty UE realizowane przez AWF
Projekt „Kreatywny nauczyciel - aktywny i zdrowy uczeń” jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie Dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Działanie FERS.01.05 Wsparcie na rzecz szkolnictwa wyższego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Instytucją pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Czas trwania projektu: 1.09.2025 – 31.08.2029
Wartość projektu (całkowity koszt projektu) - 2 081 023,20 zł
Dofinansowanie - 2 016 023,20 zł
w tym:
- ze środków europejskich w kwocie 1 717 260,34 zł
- ze środków dotacji celowej w kwocie 298 762,86 zł
Wkład własny w kwocie 65 000,00 zł
Celem 4-letniego projektu jest uzupełnienie kompetencji 576 nauczycieli, w tym wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz wychowania fizycznego szkół podstawowych w zakresie prowadzenia zajęć ruchowych odpowiadających współczesnym wyzwaniom dotyczącym aktywności fizycznej oraz wspomagania rozwoju sprawności fizycznej dzieci i młodzieży.
Celem wsparcia jest dostosowanie kompetencji do potrzeb i oczekiwań pracodawców i rynku pracy – wypełnienie luk w umiejętnościach (skills gap).
Potrzeba wsparcia wynika z badań praktyki oświatowej wskazujących na brak odpowiednich kompetencji nauczycieli klas młodszych przede wszystkim w zakresie wiedzy metodycznej z WF, co jest dla wielu z nich powodem niechęci do prowadzenia zajęć ruchowych. W programach studiów na kierunkach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej liczba godzin metodyki WF jest niewystarczająca do pełnej realizacji podstawy programowej. Niewykorzystanie potencjału ruchowego dzieci przedszkolnych i uczniów edukacji wczesnoszkolnej może destrukcyjnie wpływać na ich rozwój fizyczny i postawy wobec aktywności fizycznej. W przypadku nauczycieli WF w klasach IV-VIII zachodzi potrzeba aktualizacji kompetencji metodycznych do potrzeb wynikających z kolejnej reformy programowej oraz walki ze skutkami pandemii COVID-19. Z badań naukowych wynika, że większość dzieci i młodzieży w Polsce nie realizuje zalecanej dziennej dawki aktywności fizycznej, która wg WHO wynosi dla dzieci w wieku 6 - 17 lat 60 minut. Raport Komitetu Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk (2021) pokazuje, że wśród młodzieży następuje systematyczny spadek poziomu aktywności fizycznej, szczególnie tej o intensywności od umiarkowanej do wysokiej. Zalecenia WHO spełnia zaledwie 16,8% dzieci i młodzieży (10% 15-letnich dziewcząt), a wśród 17-latków tylko 9,6%. Ponad 21% młodzieży w wieku 11-15 lat ma nadmierną masę ciała (nadwaga i otyłość). Polskie nastolatki zajmują najmniej korzystne miejsce w rankingu 45 krajów, mając najwyższy wskaźnik negatywnego postrzegania własnego ciała. Polska młodzież plasuje się na przedostatnich pozycjach w rankingu oceny swojego zdrowia (43 miejsce). Kontrola NIK "WF i sport w szkołach publicznych i niepublicznych" w raporcie z 2013r., wykazała, że mimo coraz lepszej infrastruktury sportowej absencja uczniów na lekcjach WF-u jest wciąż wysoka.
Grupę docelową w projekcie będą stanowić osoby w wieku 18-64 lat posiadające wykształcenie wyższe oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, w klasach I–III oraz prowadzących zajęcia WF w szkole podstawowej.
Cele główne projektu zostaną osiągnięte poprzez opracowanie programów szkoleń oraz udział Uczestników w warsztatach (6 godzin), webinarium (4 godziny), dwóch wybranych przez Uczestnika kursach (32 godziny) oraz indywidualnym doradztwie zawodowym (2 godziny). Uczestnik otrzyma łącznie wsparcie w postaci 44 godzin dydaktycznych zajęć. Warsztaty i kursy będą organizowane w obiektach AWF, a webinarium i doradztwo zawodowe w trybie zdalnym.
Zadania w ramach projektu, które pozwolą osiągnąć cel:
- Tworzenie programu szkoleń dla nauczycieli.
- Rozbudowa portalu internetowego AWF o dział z bazą materiałów dydaktycznych dla nauczycieli.
- Realizacja programu szkoleń dla nauczycieli.
Kluczowym wskaźnikiem rezultatu będzie uzupełnienie kompetencji przez 576 nauczycieli, osiągnięte dzięki warsztatom, webinarium i dwóm wybranym kursom z zakresu: oceny i kształtowania podstawowych umiejętności ruchowych, psychomotoryki i treningu mentalnego, kreatywnych gier i zabaw ruchowych, profilaktyki wad postawy, nowoczesnych form aktywności fizycznej, ćwiczeń przy muzyce na wesoło, nietypowych gier zespołowych, atrakcyjnych ćwiczeń z przyborami oraz doradztwa zawodowego.
W ramach projektu Uczestnik otrzyma zindywidualizowane doradztwo zawodowe, które pozwolą uzupełnić luki w jego kompetencjach i będą najbardziej odpowiednie z punktu widzenia jego potrzeb, uczniów oraz warunków bazowych szkoły.
W celu osiągnięcia wskaźników rezultatu zostanie zakupiony niezbędny sprzęt sportowy i materiały dydaktyczne.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie.
AWF Katowice informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Projekt „Wsparcie Procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej” realizowany jest przez Województwo Śląskie - Departament Rozwoju i Transformacji Regionu UM WSL, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027, Działanie FESL.10.26 Wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji w regionie TYP 2. Działania promocyjne na rzecz kontynuacji kształcenia w regionie.
Partnerzy projektu:
- Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia;
- Fundacja na Rzecz Wspierania Edukacji i Samorządności wśród Młodzieży VIRIBUS UNITIS;
- Uczelnie Wyższe z terenu objętego TPST:
- Uniwersytet Śląski,
- Politechnika Śląska,
- Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach,
- Akademia Sztuk Pięknych,
- Uniwersytet Ekonomiczny,
- Śląski Uniwersytet Medyczny.
Okres realizacji projektu:
1 listopada 2024 r. – 30 grudnia 2026 r.
Budżet projektu:
20 462 354,00 zł
100% środki Unii Europejskiej - Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
Cel główny projektu to:
Podniesienie świadomości społecznej mieszkańców – osób uczących się lub pracujących na obszarze podregionów górniczych województwa śląskiego – na temat szans i możliwości wynikających z procesu sprawiedliwej transformacji. Zgodnie z Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji (TPST) obejmuje to podregiony: katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski.
Szczególny nacisk położono na zainteresowanie dostępnymi oraz nowymi w regionie kierunkami kształcenia, które odpowiadają na aktualne trendy w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki. Celem projektu jest także budowanie więzi z regionem, który – z poszanowaniem tradycji i tożsamości – dokonuje transformacji stanowiącej impuls do rozwoju i tworzenia atrakcyjnych warunków do życia oraz pracy.
Projekt ma na celu zachęcenie mieszkańców regionu, zwłaszcza tych, którzy stoją przed wyborem kierunku kształcenia i zawodu, aby swoją edukację i przyszłość wiązali z rodzimym miejscem. Działania w projekcie skierowane są także pośrednio do interesariuszy systemu edukacji, włodarzy gmin, przedsiębiorców, środowisk naukowych, specjalistów, analityków oraz praktyków rynku pracy, aby szeroko rozpropagować pozytywny przekaz na temat procesu transformacji.
Główne działania w ramach projektu:
- Kampania promująco - informacyjna Proces Sprawiedliwej Transformacji przez pryzmat edukacji wyższej,
- Laboratoria współpracy interesariuszy procesu edukacji - środowisk naukowych, specjalistów, analityków i praktyków rynku pracy z biznesem, mieszkańcami oraz ośrodkami lokalnych władz w zakresie wypracowania schematu zaangażowania/ współpracy w proces decydowania o kierunkach rozwoju szkolnictwa wyższego oraz przygotowywania wspólnej oferty edukacyjnej i promocyjno-informacyjnej partnerskich uczelni,
- Działania uczelni wspierające proces transformacji - zorganizowanie i przeprowadzenie cyklu wydarzeń edukacyjnych w szkołach średnich, uczelniach oraz w przestrzeniach bezpośredniego dostępu dedykowanych bezpośredniemu odbiorcy – potencjalnemu studentowi,
- Platforma Informatyczna – opracowanie i wdrożenie narzędzia informatycznego wspomaganego przez algorytmy sztucznej inteligencji, składającego się z dwóch modułów. Moduł I adresowany dla grupy docelowej z terenu objętego projektem, mający na celu wsparcie osób zainteresowanych dalszą edukacją w procesie wyboru ścieżki zawodowej. Moduł 2 adresowany dla interesariuszy procesu edukacji z terenu objętego projektem. Narzędzie będzie również przestrzenią do wdrożenia wypracowanych w ramach prac Laboratoriów współpracy interesariuszy schematu współpracy w procesie decydowania o kierunkach rozwoju szkolnictwa wyższego oraz wspólnej oferty edukacyjnej i promocyjno-informacyjnej,
- Cykl wydarzeń terenowych (wydarzenia edukacyjne EduPromoDay z elementami kampanii promocyjno-edukacyjnej oraz wydarzenia u pracodawców). W ramach wydarzeń przybliżona zostanie ostatecznym odbiorcom projektu zarówno bogata oferta edukacyjna szkół wyższych z zakresu zielonych i cyfrowych zawodów przyszłości na terenie woj. śląskiego, jak również tematyka transformacji i kierunków studiów wspierających proces sprawiedliwej transformacji. Będą to 42 wydarzenia terenowe pn. EduPromoDay (w tym dwa wydarzenia finałowe) na terenie 7 podregionów górniczych wskazanych w TPST oraz 12 wizyt u pracodawcy.
Grupa osób objętych wsparciem:
Działania projektowe (limitowane i nielimitowane) adresowane są do szerokiego grona odbiorców - do mieszkańców, osób uczących się lub pracujących na obszarze jednego z 7 podregionów górniczych z obszaru woj. śląskiego. W związku z tym będą prowadzone na większą skalę i będą kierowane do gr. ok. 25 312 osób. Potencjalny student będzie mógł skorzystać z działań oferowanych przez każdą partnerską uczelnię - uczelnie kierują swoje działania, do tych samych odbiorców (powtarzalność uczestników). Ostatecznie co najmniej 1 200 osób (600 K i 600 M) skorzysta z limitowanych działań edukacyjnych i świadomościowych związanych z transformacją regionu.
Oczekiwane korzyści i rezultaty wynikające z projektu:
- wzmocnienie potencjału uczelni wyższych w kierunku zielonych i cyfrowych kompetencji z terenu objętego TPST;
- wykreowanie wspólnej przestrzeni edukacyjnej oraz linii promocyjno-informacyjnej;
- zwiększenie poziomu aktywności edukacyjnej społeczności lokalnej;
- poprawa świadomości społecznej związanej z transformacją regionu;
- utworzenie wspólnej przestrzeni współpracy między interesariuszami procesu edukacji wyższej w regionie;
- poprawa współpraca między interesariuszami: m.in. środowisko biznesu, nauki (w tym szkoły średnie), władz lokalnych, społeczności studenckiej, mieszkańców;
- możliwość samodzielnego kreowania ścieżki zawodowej;
- dostęp potencjalnego studenta (mieszkańca) do kompleksowej informacji o możliwościach kształcenia w regionie poprzez jedno narzędzie informatyczne;
- mniejszy odpływu ludzi młodych z regionu.
Celem głównym projektu jest poprawa dostępności Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami w ciągu 36 miesięcy.
Projekt przewiduje kompleksowe wsparcie zmian w 8 obszarach: struktura organizacyjna, dostępność architektoniczna, dostępność informacyjno-komunikacyjna, dostępność cyfrowa, technologie, procedury, usługi wspierające edukację, działania podnoszące świadomość niepełnosprawności. Realizacja zaplanowanych działań prowadzi do osiągnięcia jak największej dostępności uczelni.
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację 6 zadań:
- Struktura organizacyjna
- Dostępność oraz technologie wspierające
- Likwidacja barier
- Procedury
- Usługi wspierające edukację
- Szkolenia
Odbiorcą projektu będzie bezpośrednio Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, w tym jej pracownice i pracownicy oraz przedstawicielki i przedstawiciele struktur studenckich. Pośrednimi beneficjentami projektu będą studentki i studenci oraz inne osoby korzystające z kształcenia i współpracy z AWF Katowice.
Projekt realizowany w partnerstwie ze Stowarzyszeniem „Twoje Nowe Możliwości” TNM, które jest organizacją pozarządową, specjalizującą się w zwiększaniu dostępności polskiego szkolnictwa wyższego dla osób z niepełnosprawnościami oraz wspieraniu studentów z niepełnosprawnościami i uczących się młodych osób z niepełnosprawnościami. Realizacja projektu we współpracy z TNM opiera się na solidnym uzasadnieniu merytorycznym, a partnerstwo to przyniesie wartość dodaną, którą trudno byłoby osiągnąć w przypadku samodzielnych działań. Bogate doświadczenie i kompetencje zespołu TNM w poprawie dostępności uczelni, korzystnie wpłyną na efektywność realizowanych zadań.
Wszystkie działania zaplanowane w ramach projektu będą nakierowane na niwelowanie wszelkiego rodzaju barier oraz spowodują zwiększenie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla wszystkich innych osób bez względu na stan ich zdrowia i sprawność. Poprawa dostępności dla studentów, doktorantów oraz pracowników osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami będzie realizowana poprzez rozwijanie i poszerzanie usług i form dostosowania we wszystkich ośmiu obszarach.
Działania zaplanowane w projekcie przyczynią się do podniesienia kompetencji w zakresie dostępności u 256 pracowników i pracownic AWF Katowice oraz przedstawicieli i przedstawicielek struktur studenckich AWF Katowice, a także do poprawy dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Czas trwania projektu: 01.10.2024 – 30.09.2027
Wartość projektu (całkowity koszt projektu) - 4 913 933,90 zł
Dofinansowanie - 4 766 513,90 zł w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich - 4 054 978,25 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie.
AWF Katowice informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Cel projektu: Opracowanie innowacyjnego systemu monitorowania aktywności i racjonalizacji treningu SMART obejmującego:
- system monitorowania aktywności kinetycznej SMA-K,
- system nieinwazyjnego monitorowania parametrów fizjologicznych i ruchowych SMA-X,
- kompleksowy system monitorowania aktywności i racjonalizacji treningu SMA-RT
- Politechnika Śląska
- Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych
- Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
