Aktualności
Wsparcie Procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej
Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem pierwszego wydarzenia realizaowanego w ramach Projektu" Wsparcie Procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej" na AWF Katowice, które odbędzie się juz 14 lutego 2025 roku.
![dzien_otwarty_2025xlsx_-_arkusz1-page-001.jpg](/fcp/qGBUKOQtTKlQhbx08SlkTVxZeUTgtCgg9ACFDC0RGWGFBWxslAxt1FSVcVnRKFkIGRi0aLG5XT1RZdlATGw/_users/code_mDBkRJB5QJF4wRx07EiNQFFJcGCk4AhoLCiBPQQo/aktualnosci/2025/dzien_otwarty_2025xlsx_-_arkusz1-page-001.jpg)
ZAPISY:
BLOK I (10:00-10:45):
- wykład: Prezentacja kierunków studiów na Wydziale Fizjoterapii,
- prelekacja: Ratownictwo wodne jako dodatkowa forma aktywności studentów naszej uczelni,
- prelekcja: ElektroAkcja: Zmierz aktywność swoich mięśni,
- warsztaty: Trening wytrzymałościowy dla pacjentów po zawale serca realizowany w pracowni sztucznej hipoksji,
- warsztaty: Diagnostyka chodu i biegu na bieżni mechanicznej,
- warsztaty: English & Spanish
- warsztaty: Bezpieczny trening strzelecki z wykorzystaniem celów laserowych,
- warsztaty: Wirtualna rzeczywistość (VR) odrywa od kanapy, czyli zastosowania VR w turystyce i rekreacji ruchowej,
- zajęcia sportowe: Indiaca,
- zajęcia sportowe: Step aerobik,
- zajęcia sportowe: Trening siłowy w praktyce,
- zajęcia sportowe: Gry i Zabawy wprowadzające do piłki ręcznej (GOALCHA, Mini Piłka Ręczna itp.),
BLOK II (11:15-12:00):
- wykład: Teoria treningu siłowego,
- prelekcja: Porozumienie bez przemocy w biznesie,
- warsztaty: Podstawy anatomii palpacyjnej,
- warsztaty: Pierwsza pomoc z elementami samoobrony,
- warsztaty: Dogoterapia,
- warsztaty: "Jak zostać sigmą? - Sukces w social mediach krok po kroku",
- warsztaty: Podstawa to postawa - stopa pod lupą,
- warsztaty: Wirtualna rzeczywistość (VR) odrywa od kanapy, czyli zastosowania VR w turystyce i rekreacji ruchowej,
- zajęcia sportowe: Lekka atletyka dla młodzieży,
- zajęcia sportowe: Fitness Dance&Step,
- zajęcia sportowe: Gry zespołowe w wodzie,
- zajęcia sportowe: Elementy piłki siatkowej w formie zabaw,
BLOK III (12:30-13:15):
- wykład: Status zawodnika w prawie sportowym,
- prelekcja: Co czeka na Ciebie w Himalajach?,
- warsztaty: Badanie ultrasonograficzne w pracy fizjoterapeuty,
- zajęcia sportowe: Sporty walki,
- prelekcja: Szczęście na Widelcu,
- prelekcja: "Zostań menedżerem przyszłości: Organizacja wydarzeń sportowych w praktyce",
- warsztaty: Podstawa to postawa - stopa pod lupą,
- zajęcia sportowe: Aquafitness,
- zajęcia sportowe: Koszykówka 3x3,
- zajęcia sportowe: Dance Mixlove,
- zajęcia sportowe: Lekkoatletyczne ABC,
- zajęcia sportowe: Badminton na wesoło.
W przypadku pytań jesteśmy do Waszej dyspozycji:
promocja@awf.katowice.pl
Projekt „Wsparcie Procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej” realizowany jest przez Województwo Śląskie - Departament Rozwoju i Transformacji Regionu UM WSL, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027, Działanie FESL.10.26 Wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji w regionie TYP 2. Działania promocyjne na rzecz kontynuacji kształcenia w regionie.
Partnerzy projektu:
- Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia;
- Fundacja na Rzecz Wspierania Edukacji i Samorządności wśród Młodzieży VIRIBUS UNITIS;
- Uczelnie Wyższe z terenu objętego TPST:
- Uniwersytet Śląski,
- Politechnika Śląska,
- Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach,
- Akademia Sztuk Pięknych,
- Uniwersytet Ekonomiczny,
- Śląski Uniwersytet Medyczny.
Okres realizacji projektu:
1 listopada 2024 r. – 30 grudnia 2026 r.
Budżet projektu:
20 462 354,00 zł
100% środki Unii Europejskiej - Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
Cel główny projektu to:
Podniesienie świadomości społecznej mieszkańców – osób uczących się lub pracujących na obszarze podregionów górniczych województwa śląskiego – na temat szans i możliwości wynikających z procesu sprawiedliwej transformacji. Zgodnie z Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji (TPST) obejmuje to podregiony: katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki oraz bielski.
Szczególny nacisk położono na zainteresowanie dostępnymi oraz nowymi w regionie kierunkami kształcenia, które odpowiadają na aktualne trendy w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki. Celem projektu jest także budowanie więzi z regionem, który – z poszanowaniem tradycji i tożsamości – dokonuje transformacji stanowiącej impuls do rozwoju i tworzenia atrakcyjnych warunków do życia oraz pracy.
Projekt ma na celu zachęcenie mieszkańców regionu, zwłaszcza tych, którzy stoją przed wyborem kierunku kształcenia i zawodu, aby swoją edukację i przyszłość wiązali z rodzimym miejscem. Działania w projekcie skierowane są także pośrednio do interesariuszy systemu edukacji, włodarzy gmin, przedsiębiorców, środowisk naukowych, specjalistów, analityków oraz praktyków rynku pracy, aby szeroko rozpropagować pozytywny przekaz na temat procesu transformacji.
Główne działania w ramach projektu:
- Kampania promująco - informacyjna Proces Sprawiedliwej Transformacji przez pryzmat edukacji wyższej,
- Laboratoria współpracy interesariuszy procesu edukacji - środowisk naukowych, specjalistów, analityków i praktyków rynku pracy z biznesem, mieszkańcami oraz ośrodkami lokalnych władz w zakresie wypracowania schematu zaangażowania/ współpracy w proces decydowania o kierunkach rozwoju szkolnictwa wyższego oraz przygotowywania wspólnej oferty edukacyjnej i promocyjno-informacyjnej partnerskich uczelni,
- Działania uczelni wspierające proces transformacji - zorganizowanie i przeprowadzenie cyklu wydarzeń edukacyjnych w szkołach średnich, uczelniach oraz w przestrzeniach bezpośredniego dostępu dedykowanych bezpośredniemu odbiorcy – potencjalnemu studentowi,
- Platforma Informatyczna – opracowanie i wdrożenie narzędzia informatycznego wspomaganego przez algorytmy sztucznej inteligencji, składającego się z dwóch modułów. Moduł I adresowany dla grupy docelowej z terenu objętego projektem, mający na celu wsparcie osób zainteresowanych dalszą edukacją w procesie wyboru ścieżki zawodowej. Moduł 2 adresowany dla interesariuszy procesu edukacji z terenu objętego projektem. Narzędzie będzie również przestrzenią do wdrożenia wypracowanych w ramach prac Laboratoriów współpracy interesariuszy schematu współpracy w procesie decydowania o kierunkach rozwoju szkolnictwa wyższego oraz wspólnej oferty edukacyjnej i promocyjno-informacyjnej,
- Cykl wydarzeń terenowych (wydarzenia edukacyjne EduPromoDay z elementami kampanii promocyjno-edukacyjnej oraz wydarzenia u pracodawców). W ramach wydarzeń przybliżona zostanie ostatecznym odbiorcom projektu zarówno bogata oferta edukacyjna szkół wyższych z zakresu zielonych i cyfrowych zawodów przyszłości na terenie woj. śląskiego, jak również tematyka transformacji i kierunków studiów wspierających proces sprawiedliwej transformacji. Będą to 42 wydarzenia terenowe pn. EduPromoDay (w tym dwa wydarzenia finałowe) na terenie 7 podregionów górniczych wskazanych w TPST oraz 12 wizyt u pracodawcy.
Grupa osób objętych wsparciem:
Działania projektowe (limitowane i nielimitowane) adresowane są do szerokiego grona odbiorców - do mieszkańców, osób uczących się lub pracujących na obszarze jednego z 7 podregionów górniczych z obszaru woj. śląskiego. W związku z tym będą prowadzone na większą skalę i będą kierowane do gr. ok. 25 312 osób. Potencjalny student będzie mógł skorzystać z działań oferowanych przez każdą partnerską uczelnię - uczelnie kierują swoje działania, do tych samych odbiorców (powtarzalność uczestników). Ostatecznie co najmniej 1 200 osób (600 K i 600 M) skorzysta z limitowanych działań edukacyjnych i świadomościowych związanych z transformacją regionu.
Oczekiwane korzyści i rezultaty wynikające z projektu:
- wzmocnienie potencjału uczelni wyższych w kierunku zielonych i cyfrowych kompetencji z terenu objętego TPST;
- wykreowanie wspólnej przestrzeni edukacyjnej oraz linii promocyjno-informacyjnej;
- zwiększenie poziomu aktywności edukacyjnej społeczności lokalnej;
- poprawa świadomości społecznej związanej z transformacją regionu;
- utworzenie wspólnej przestrzeni współpracy między interesariuszami procesu edukacji wyższej w regionie;
- poprawa współpraca między interesariuszami: m.in. środowisko biznesu, nauki (w tym szkoły średnie), władz lokalnych, społeczności studenckiej, mieszkańców;
- możliwość samodzielnego kreowania ścieżki zawodowej;
- dostęp potencjalnego studenta (mieszkańca) do kompleksowej informacji o możliwościach kształcenia w regionie poprzez jedno narzędzie informatyczne;
- mniejszy odpływu ludzi młodych z regionu.